Undviker du löpbandet?

Träning
Jag förstår er som helst undviker löpbandet, gillar man inte att träna kondition kommer det automatiskt. Men i detta inlägg tänkte jag tipsa er om cardio, dvs pulshöjande övningar där du inte ens behöver gå i närheten av ett springband.

Först och främst brukar jag försöka effektivisera träningen genom att koppla samman styrketräningen med cardio, det kan man göra genom att t.ex. göra hoppande squats antingen med eller utan vikt. På Friskis finns det en maskin nere vid cirkelgymmet där man gör tricep pulldowns fast inte i en vanlig kabelmaskin utan en maskin där repet roterar runt och där du kan dra hur länge du vill och även ställa in vilken nivå. Ju högre nivå desto segare blir det att dra. Brukar avsluta med den när jag kör triceps och jag är helt död efter den!

Gillar du att dansa? Låna en sal på ditt gym där du kan dansa, hoppa eller göra vad som helst som du känner för. Allt som innebär att du får en högre puls är bra. Du kan lika väl hoppa på stället om du vill göra det hellre än jumping jacks.

Ett tips är att använda hopprep. Kör 5 intervaller med hopprep där du vilar 15 sekunder och hoppar 45 sekunder så snabbt du kan. Testa detta och kommentera sedan vad du tyckte, jag slår vad om att det kommer vara jobbigt och det är ett litet annorlunda sätt att träna cardio där du inte blir uttråkad.

Supersetta med andra övningar. Hitta en bra yta där du kan lägga ut en matta och träna igenom absen med 2-3 olika övningar och när du kört de övningarna gör du antingen 10 burpees eller använder en crosstrainer/ cykel där du kör så hårt du kan i 45 sekunder innan du återgår till magen. Upprepa 3-4 gånger.

Det finns massor av övningar som tränar ditt hjärta, höjer din puls och förbättrar hälsan. Du måste inte springa om du inte vill. Hitta ditt sätt!
 

 

Gillar

Kommentarer