Träningsmotivation, en viktig del

Träning
Att ha motivation för träning är viktigt för att man ska orka ta sig iväg till gymmet, fotbollsträningen and so on... U name it. Har man inte motivationen behöver man drag hjälp och push, det blir ett måste.

Jag tycker det är viktigt att man tycker att det är roligt att träna, glädjen kommer ge dig ork och ännu mer motivation till att fortsätta. När jag t.ex. haft ett Power-pass och allt gick som planerat, då längtar jag till nästa workout.

Det är inte alltid kul att träna, men det är inte alltid kul att göra allting vilket betyder att man ibland måste göra saker ändå. Däremot är det viktigt att majoriteten av dina pass känns bra och roliga.

Tips för roligare pass:
  • Först och främst, planera ditt pass. Ska du köra igenom hela kroppen (full body workout) eller ska du dela upp? Ju färre pass du kör desto bättre är det om man kör full body workout eller om man tränar 2/3 pass att man delar upp i överkropp och underdel. Tränar du fler dagar än så kan du t.ex. träna rygg + triceps en dag och mage en dag osv. Det blir effektivare om du tränar ofta och kroppen hinner vila upp sig.

För att kunna planera om man ska ha helkroppspass eller dela upp i underdel och överdelspass måste man planera sin vecka. Hur mycket ska jag träna denna vecka?

Jag som tränar 5-6 gånger i veckan planerar mina pass. Hur jag ska lägga upp passet osv. På det sättet kommer jag inte till gymmet och segar runt och inte har en aning om vad jag ska göra utan har ett organiserat träningspass framför mig, dem passen blir bäst!
  • Gör iordning en grym musiklista med massa grym musik som peppar dig att ge det lilla extra. Att byta musik tar mer tid än vad du tror ;)
  • Byt övningar och testa nya utmaningar. Detta gynnar även dig själv och dina resultat eftersom att kroppen behöver varierad träning. Visst blir det trist med samma övningar? 

Gillar

Kommentarer