Överträning!?

Träning
För en del personer finns det ingen gräns över hur mycket eller ofta man ska träna för att det ska förknippas med hälsosamt. Jag känner personer som inte kan slita sig en ända dag från exempelvis löpningen.

Om vi tar oss vidare till gymmet och muskeltillväxt. För att kunna bygga muskler och öka muskeltillväxten krävs det att musklerna hinner återhämta sig mellan passen. Muskeln ska vara fräsch och redo att prestera. Det handlar om att hitta en balans mellan träning och vila/återhämning. Vila innebär inte att du måste ligga på soffan, du kan ha en aktiv vila och därmed ta promenader eller liknande, så kallad lågintensiv träning.

Tränar du alltför mycket kommer formen gå motsatta vägen och risken finns att bli allt svagare efter varje pass som går. Det är inte i gymmet som du bygger muskler, där bryter du ner dem. Det är hemma i sängen och vid köksbordet som musklerna byggs.

Få åtminstone in en vilodag i veckan. Tänk på kroppens bästa! Resultatet måste inte gå snabbare för att du tränar varje dag, det kan bli det motsatta och vända sig mot dig.
Får du ångest av att vila en dag är det lite varningstecken. Visst att man kan längta till gymmet eller löpningen för att det är ens passion, men låt det inte gå så långt att du inte kan ta rest days. Prestera extra bra under dina pass och unna och känn att du är värd en vilodag.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229