MINA FAVORIT MAGÖVNINGAR

Träning
Jag älskar övningar som verkligen tar i muskeln, där man känner att man muskeln jobbar ordentligt. Tränar man ska det kännas, enligt mig.

Visst går det att göra situps, men det är en övning jag lämnat bakom mig för länge, länge, länge sedan. Situps är verkligen inte bästa sättet för att bygga magmuskler, i alla fall inte om man bara utför det. Det på grund utav att magmusklerna fungerar precis likadant som kroppens andra muskler som behöver en tyngre belastning som chockar muskeln för att den ska växa. Därför föredrar jag att träna magen med vikter och här nedan kommer förslag.

 

Först och främst en relativt enkel övning, så kallad sittande crunches. Denna övning aktiverar de raka magmusklerna och har ungefär samma utförande som vid cable crunches. Det viktiga är att låta absen jobba och inte använda kroppsvikten, det är oftast enklare att tänka att magen ska jobba för då kommer du automatiskt arbeta med magen.

Det som är viktigt att tänka på är att sträcka ut magmusklerna på vägen tillbaka från att ha knipit åt absen. VIKTIGT att du inte drar dig rakt ned utan att du rullar ihop rygg och mage som om du skulle ned i fosterställning.
Istället för vanliga cable crunches brukar jag utföra dem stående. Precis som jag beskrev ovan är det viktigt att inte dra kroppen rakt ned mot marken utan att "rulla" ihop magen. Utelämna att arbeta med armar, låt magen göra jobbet och sänk vikten om det inte går. För att få full kontakt med magmusklerna krävs både korrekt utförs teknik och kontakt.

Gillar

Kommentarer