Mina bästa frukosttips!

Okategoriserade
Jag som är aktiv är ofta väldigt hungrig och utsvulten på morgonen, därför är det viktigt att få i sig en stadig frukost på morgonen så man får i sig energi inför dagen. Frukost är det viktigaste målet på dagen och därefter lunch därför att det är basen för hur din dag kommer att bli.
  1. Havregrynsgröt med banan

Havregrynsgröt är en god och väldigt bra frukost med långsamma kolhydrater vilket gör dig mätt längre och du slipper småätandet.

Du behöver:
  • 1 dl havregryn (gärna fiber)
  • 2 dl vatten
  • 3 nyper salt

Blanda samman allt i en kastrull på lagom värme och låt små puttra i 3 min ungefär. Konsistensen avgör du själv hur du vill ha den, men jag gillar att ha den väldigt grötig och seg.

Tillsätt en skivad banan och lite mjölk och käka kanske lite färska bär vid sidan om ;)

 

2. Kvarg med nötter och färska bär

Kvarg är en bra proteinkälla men se upp för onödiga sockerfällor. Vissa produkter innehåller mycket socker t.ex. Icas egna eller de som har smak. Naturell är den absolut bästa även fast den innehåller lite mer fett, men fett är även det en viktig energikälla. Du avgör själv vilken kvargsmak men smaksatt kvarg är ofta en sockerfälla. Mitt tips är att köra på naturellkvarg och smaksätta själv med massa goda bär och nötter.

(Läs mer om sockerfällan här)

Käka ca 2 dl kvarg och tillsätt de nötter du tycker om (jag föreslår cashewnötter) och jordgubbar/hallon/blåbär.

3. Keso med äpple och kanel eller med bär

Keso är en väldigt bra proteinkälla som fungerar bra som både frukost och mellanmål. Mitt tips är att blanda det tillsammans med dina favorit bär eller som rubriken lyder.

4. Omelett med skinka eller bacon

Jag älskar omelett då det är perfekt som frukost eller lunch och är ett väldigt proteinrikt mål.

Det du behöver är:
  • 2 ägg
  • Lite vatten
  • Några nypor salt, svartpeppar och vitpeppar
  • Lök
  • Bacon/skinka efter önskemål

Vispa sönder äggen i en bunke och tillsätt sedan kryddorna och lite vatten. Skär upp löken och låt den fräsa lite i stekpannan och detsamma med skinkan/baconen. Tillsätt sedan resten av "smeten" i stekpannan.

 

 

Gillar

Kommentarer