Legs

Träning
Höftlyft med bänk & skivstång aktiverar hela rumpan, baksida lår, ländryggen och bålen. Perfekt för dig som har knäproblem.

Under utförandet ska skulderbladen luta mot kanten av bänken. Pressa upp stången med hjälp av höften och känn efter så att rumpan arbetar ordentligt. Fokusera på tekniken. I toppläget ska rumpan pressas, precis som vid knäböj och marklyft. Tänk på att sänka stången kontrollerat.
Utfallssteg med skivstång aktiverar rumpan och framsida lår. Under utförandet ska ryggen vara rak, blicken fäst framför dig och tyngden ska vara mitt på foten eller lite bak mot hälen. Från bottenpositionen trycker du ifrån med främre benet och kommer tillbaka upp till utgångsläget

Vid alla övningar med skrivstång, tänk på att skivstången inte vilar på nacken. Spänn magen och bålen.

OBS, placera foten än bra bit framför dig då knät inte får hamna framför foten.
 

Squats på halv medicinboll. Denna övningen är en super bra övning som involverar mycket balansträning vilket aktiverar fler muskler i kroppen än just bara benen. Jag brukar ha fötterna svagt pekande utåt för att undvika att knäna börjar peka inåt och hålla upp bröstet.
Hoppande squats med vikt är en av favoriterna jag brukar avsluta med som är en perfekt cardio övning. Cardio betyder pulshöjande. Greppa vikten och håll den på ett bekvämt sätt, jag brukar korsa armarna omkring den. Därefter placerar du dig som om du ska utföra squats, efter bottenläget hoppar du upp.

Gillar

Kommentarer