"Gymspråk" 

Okategoriserade
Är du ny på gymmet och du hör en grupp killar snacka om massa begrepp som du inte har en aning om? Då har du kommit rätt, jag ska reda ut och lära dig. 

BASÖVNING

En basövning involverar fler muskler än vad en isoleringsövning gör. Man kan exempelvis isolera biceps och maxa biceps maxstyrka genom att använda en isoleringsövning. 

Knäböj, marklyft och bänkpress är de största basövningarna. Även chins, höftlyft och axelpress. 

Basövningar är tidseffektiva och prestationshöjande eftersom att de tränar mer än bara en muskelgrupp. 
ISOLERINGSÖVNING 

En isoleringsövning jag brukar använda mig av när jag tränat till exempel biceps är att sätta mig på en lagom bakåtlutad bänk därför att då hamnar axlarna bakåt vilket dem ska om man vill isolera biceps därför att då utesluter man axeln som annars hjälper till. 

Använd en lite enklare vikt i första setet och öka successivt. Eftersom det är en isoleringsövning kan det vara svårt att gå på de tyngre vikterna.  

 
DET VIKTIGASTE vid alla bicepsövningar är att aldrig släppa vikten utan sänka kontrollerat för att arbeta biceps maximalt. 




SET & REPS

Set och repetitioner har ett förhållande till varandra som lyder "om den ena varianten går upp, går sen andra oftast ned". Det vill säga att ju fler repetionerr desto färre set. 

Repetition/reps är hur många gånger du ska göra t.ex knäböj, du börjar från startposition och går hela vägen till slutposition. Gör du detta 10 gånger har du gjort 10 reps. Om du ska göra detta 4 gånger till har du alltså gjort 5 set. 




1 RM

Står för att en repetition så hög belastad att man endast klarar en repetition. Det står alltså för maximalrepetition.
BULKA

Innebär att man har en positiv energibalans, dvs. att man får i sig mer energi än vad man förbrukar. Bulkning används för att underlätta muskeluppbyggnaden vid uppbyggnadsfasen av bodybuildare.
CORE

Det engelska order core betyder kärna och syftar på kroppens kärnparti, rygg och mage. (Kroppshållning och balans)
FUNKTIONELL TRÄNING

Detta innebär träning som involverar och aktiverar fler muskelgrupper samtidigt. De ställer krav på styrka, balans, rörlighet och kordinationsförmåga. 

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229