Frukostar

Okategoriserade
Frukost är bland det viktigaste målet på dagen och jag är en riktig frukostmänniska utan att överdriva. Jag skulle aldrig klara mig på bara ett glas mjölk eller en frukt, därför tänkte jag tipsa er om mina favorit frukostar som mättar bra. 

Mitt allra första tips är att lägga till ägg därför att ägg innehåller mycket protein och protein mättar bra. Har du någon gång ätit två ägg och därefter försökt äta något efter och det tar stopp? Ägg går att äta på många sett vilket är en stor fördel.
  • (Brunch) omelett på två ägg, vatten, salt, svartpeppar, lök och paprika
  • Äggmacka
  • Stekt ägg
  • Kokta ägg
  • Äggröra
Havregrynsgröt med banan är en av mina favoriter som jag tillagar mest. Superenkelt och går på 3 min. Till en portion använder jag lite mer än 1 dl fiberhavregryn, 2 1/2 dl vatten och lite salt. Rör om och låt den småkoka tills du får den konsistens du vill ha, jag gillar den väldigt grötig och fast.

Havregrynsgröt innehåller ganska mycket kolhydrater vilket är perfekt för den som tränar och behöver bra energi och en mätt mage.

Anledningar till att äta gröt
  • Du blir mätt längre
  • Billigt och bra
  • Nyttigt och rikt på näringsämnen
  • Toppingen är upp till dig (du kan toppa med frukt, bär, kanel och massa annat)
En smoothie med rätt innehåll är toppen till frukost eller som mellanmål. Vill du försöka komma undan sockret tänk då på att frukter innehåller mycket socker samt avgör själva yoghurten din smoothie. En smoothie med flera olika frukter ökar själva sockerinnehållet vilket gör smoothien onyttigare än vad man tror, däremot innehåller frukter mer näringsämnen än vad t.ex. mjölk och sockrade flingor gör.

Det är enklare att dricka 3 frukter än att äta dem. Antar att du inte äter 3 frukter till mellanmål. Det är betydligt mer mättande att äta en frukt var för sig än i flytande form. En smoothie som innehåller många olika frukter ökar även i kalorier väldigt snabbt.

Det vill säga att om du vill gå ner i vikt är det bättre med en frukt än en smoothie, därigenom minskat kaloriintag. Vill du ha ett mellanmål och få snabb energi är smoothie ett bra alternativ.

Jag gör oftast mina smoothies på naturell kvarg, några skvättar mjölk, hallon, banan och mitt kosttillskott.

Läs om smoothiens för- och nackdelar HÄR!

Gillar

Kommentarer