Favoritövning // muskelgrupp

Träning

Hatkärlek är väl ett bra ordval för att beskriva mina favoritövningar då de är det av den enkla anledningen: bra kontakt = jobbigt = tillväxt

Jag brukar resonera så att de övningar man helst av allt undviker för att de är jobbiga är just de övningarna man ska köra för att få resultat. Givetvis i kombination med de övningar man älskar att köra för att ha lite kul, haha! Det krävs utmaning för att utvecklas och bli bättre, särskilt vid träning.
Det ska kännas att du tränat och att du gjort ditt bästa varje pass, annars tränar du förmodligen lite för enkelt. Självklart skiftar det mellan olika dagar, men att kunna ge 100% av det man orkar den dagen.

Mina favorit(harkärlek)övningar:

BEN (överlag)- utfallssteg
En av de övningar som jag alltid tycker är värst men också roligast (kommer ångra att jag sagt detta) under benpassen. En av de benövningar som jag får väldigt bra kontakt i och som gör att svetten rinner i pannan, eller kanske är det tårar?

HAMSTRING- sittande hamstring curls
Detta har blivit en ny favorit få jag inte haft tillgång till den sittande innan utan endast den liggande maskinen. Tycker att denna är grym för att mosa ur baksidan.

FRAMSIDA - Benpress
Den liggande benpressen är fantastisk för både rumpa men också framsida lår. Perfekt för att förbättra djupet vid knäböj men också för att kunna pressa mycket vikt. Varierar ofta mellan vikter, positioner och repitioner.

RUMPA - höftlyft
Det var inte förens jag testade höftlyft för första gången jag upplevde riktig brutal jävla värk i rumpan. Nu förstår jag hur det ska kännas ;)


FRAMSIDA AXEL (anterior delt)- Axellyft med hantlarna vinklade uppåt och något framför sig
Istället för vanliga ”lateral raises” med hantlarna snett nedåt och åt sidan försöker jag vinkla hantlarna uppåt (dvs tummarna uppåt) och nån decimeter framför mig.

MIDDLE DELT- lateral raises
Givet!

POSTERIOR DELT (baksida axel)- reverse flyes
Oavsett om det är med kablar eller i maskin är denna övning absolut den bästa enligt för för kontakt i baksidan. Brukar köra en hel del dropset för att verkligen mosa ur det sista.

BICEPS- bicepscurls med kabel
Upplever att spänningen och därmed kontakten i biceps blir bättre med kabel än vanliga curls med skivstång. Jag kör båda men om jag måste välja så väljer jag med kabel.

TRICEPS- pushdowns
Alla sorters pushdown med kabel är en storfavorit. Olika grepp och handtag gör det inte sämre ;) Tycker även om overhead press, men den är inte riktigt där än...

ÖVRE RYGG- sittande rodd
En övning som jag tycker tillåtet mycket vikt, även här varierar jag mycket mellan olika antal repetitioner.

NEDRE RYGG- marklyft
Med rätt teknik är marklyft en övning med guldstjärna i kanten.

BRÖST- flyes
Än så länge är flyes min favorit för bröst då jag ska erkänna att jag blivit sämre på att köra bröst. Försöker öva tekniken i bänkpress, vi får se vart det leder :P

Gillar

Kommentarer