Därför ska du styrketräna för att förlora fett

Träning
Inlägget bygger på fakta från styrkelabbet.se 

Alla vet vi att högintensiv träning är något av de mest optimala gällande fettförbränning. Det kan vara allt från intervaller på löpbandet till att cykla på en intensitet som medför en hög puls. Denna typen av träning har visat sig leda till fettförbränning även flera timmar efter passet.

Det finns även något som kallas "den fettförbrännande zonen" och har en intensitetsnivå på 50-65% av maxpuls vilket är den nivån kroppen använder sig av bränsle från fettet.  50-65 % av maxpuls är inte direkt ansträngande, utan motsvarar ungefär en rask promenad, och är alltså något du kan hålla på med länge utan att bli trött. Vid intervaller förbrukas större mängd glykogen än fett.

Styrketräning har en stor del av fettförbränning att göra då musklerna ständigt behöver energi, därav kommer de tas på dina fettreserver (dvs underhudsfettet) och du kommer på så sätt förlora fettprocent. Ju större muskler desto mer energi krävs. Men det absolut viktigaste för fettförbränningen är kaloriunderskottet.

Enligt mig är en blandning och variation av både styrka och kondition det bästa, i alla fall för mig. Jag har som mål att röra mig aktivt med hög puls minst 30 min x antal gånger i veckan för hjärtats skull. 

 

 

Gillar

Kommentarer