Balans mellan tyngd och teknik

Träning
Är du en av dem som står och svingar upp 40 kg i biceps curl och funderar på varför biceps inte växer?

Låt oss börja med att klargöra en sak: för att på effektivaste sätt bidra till en muskeltillväxt i muskeln (detta fall biceps) gäller det att isolera vilket man vill göra för att belasta muskeln på största möjliga sätt utan att koppla in andra muskler.

Att stå och svinga upp 40 kg har inte lika effektiv effekt som att utföra en strikt bicep curl. Det gäller att hitta en balans mellan att använda en så tung vikt som möjligt men även så strikt teknik som möjligt så att du fortfarande isolerar. I just biceps curl är det lätt att koppla in axlar och rygg, därför att så fort du drar fram armbågen kopplar du in axeln. Så för att isolera biceps gäller det att dra bak axlarna och hålla in armbågarna.

En övning jag brukar använda mig utav är bakåtlutande hantelcurls


När man börjar trappa upp vikterna och ska curla med en tyngre vikt är det okej att gunga lite grann, men ytterst lite. Känn efter så att tekniken inte sviker och att du inte svingar upp vikten.

Ett annat tips för att verkligen få kontakt med biceps är att göra övningen långsamt och kontrollerat, även att stanna och pressa till i nån sekund. SLÄPP INTE skivstången på vägen ned utan se till att alltid ha kontakt. Prioritera teknik.

 

Gillar

Kommentarer