Att undvika kolhydrater 

Okategoriserade
Det är många som kopplar att undvika kolhydrater med att vilja gå ned i vikt, jag förstår det eftersom att det koppas ihop med LCHF, men det är inte alltid av den anledningen.  

Ibland kan det kännas som att man måste ta för sig pasta, potatis eller ris (osv) för att ingen ska fråga, "bantar du?". 

Jag har haft och har vissa besvär med min mage därför att den lätt blir uppsvullen och ibland så mycket att den krampar. Jag har funderat på om jag är gluten, laktos och om jag är känslig för fruktsocker. Min mage mår extra dåligt när jag äter apelsin, banan och äpple, även ibland vissa kolhydratskällor. 

Under min deff valde jag att undvika kolhydrater i mina matlådor för att se om mina magbesvär blev någorlunda bättre ifall jag endast åt protein. Jag känner en person som har haft samma besvär som mig som undviker kolhydrater helt, på alla sätt och vis, dvs alla sorter. Potatis, pasta, ris, bulgur, bröd, vissa grönsaker osv. Hennes mage blev mycket bättre. 

Jag däremot valde att inge undvika kolhydrater helt utan käkade fortfarande t.ex havregrynsgröt till frukost vilket innehåller kolhydrater som gav mig energi för dagen, perfekt under deff. Jag kände egentligen aldrig behov av att ha potatis eller liknande på min tallrik utan jag käkade massa, massa sallad till och blev mätt ändå. 

Genom att äta mer frukt och grönt kan man göra större måltider och verkligen bli mätt därför att portionen blir större än om man ska trycka i sig en hamburgare med pommes som lägger sig som ett lock och man är hungrig igen efter 20 min. 

Enligt mig känns det fräschare att käka en god portion med kyckling eller fläskytterfilé med sötpotatis, grillade majskolvar och massa sallad än att trycka i sig en pizza. 

Ät det som passar dig! 

Gillar

Kommentarer