Det handlar om rätt mängd och kvalité

Posted in Träning

För att gå ned i fettprocent/ vikt eller något liknande som innebär en minskning behöver du inte svälta dig själv. Varför skulle du vilja göra det? Det är inte hållbart eller hälsosamt på några plan överhuvudtaget.

Allt handlar i grund och botten om kvalitén på maten du stoppar i dig och i vilken mängd. Du kan välja mellan bra och dåliga kalorier. Det finns raffinerad och oraffinerad mat, oraffinerad mat är råvaror som potatis och sådant utan massa tillsatser som innehåller en stor mängd vitaminer och mineraler. Raffinerad mat är motsatsen vilket innebär att den innehåller massa tillsatser, t.ex pulvermos. Ju mer raffinerad produkten är desto mindre mängd vitaminer och mineraler återstår efter processen.
Vill du ha mos, gör ditt eget!

När du äter vill du fylla på kroppen med massa protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler, men raffinerade produkter innehåller ofta tomma kalorier som inte tillför någonting, vi vet t.ex att grovt bröd är bättre än ljust bröd.

Såhär skriver Josefine Jonasson, dietist; "Fullkornsbröd innehåller mer fibrer än vitt bröd. Det i sin tur gör att blodsockret håller sig på en jämnare nivå och att man oftast håller sig mer mätt på denna typen av bröd. Fullkornsbröd påverkar också, precis som Du nämner, tarmarnas funktion på ett positivt sätt. Om man väljer vitt bröd i stället kan det leda till att man behöver äta större mängd för att bli mätt och därigenom får man också i sig mer kalorier"

Detta gäller all mat, det gäller att välja rätt kalorier. Om du ska äta en måltid som ligget på runt 300 kalorier får du i dig större mängd mat och blir mättare på kalorisnål mat så som t.ex. en kycklingfilé, potatis och grönsaker än en kaloribomb som hamburgare.
Vi blir inte mätta på kalorimängden utan på volymen och mängden mat.
Vad skulle du bli mättast på?

Av denna anledning föredrar jag kalorisnåla produkter och råvaror för att bli så mätt som möjligt. För att kunna bygga sig en livsstil du trivs med krävs det att du gillar maten, du behöver inte sluta äta choklad, glass, hamburgare eller pizza, men tänk över mängden och tillfällena. Man får unna sig själv, men hur ofta är frågan.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.