Dagen i bilder

Posted in Okategoriserade

Go’ kväll!

Har ni haft en bra dag? Min dag började med att min klass var på The Titanic exhibition under engelskan, därav lyssnade vi på engelska och ska skriva en artikel om det såklart… Det var bra iaf!

Därefter hade vi en lång håltimma innan en lång mattelektion som faktiskt gick bra. Vi var en grupp på 5 pers som hjälpte varann och diskuterade.

Efter skolan drog jag och några killar o tjejer från klassen till Johnells och Debut och kikade lite på rean, jag hittade dessvärre ingenting.

På torsdag ska min klass och en till på hajk så min grupp var och handlade lite mat osv inför det. Ska handla lite mer till mig själv imorgon, lite bars osv.

Sammanfattningsvis har jag haft en bra dag!

Lämna en kommentar

Mark

Posted in Träning

Körde mitt tredje pass med marklyft idag. Körde mark under deffen i våras men tappade det sen. Inte kört särskilt mycket mark under sommaren utan fokuserade lite mer på löpning och kondition några veckor o sådär.

Blev ungefär 6-7 set och ökade med ungefär 5 kilo mellan varje och stannade på 80. Måste börja tänka på nacken och position så jag inte kollar på mig själv i spegeln.

Fick dessutom sånna sjuka valkar och handsvett så tappade greppet, pappa gav mig tipset att testa med två handdukar och det funkade bättre trots min misstro.

Lämna en kommentar

En dusch på löpbandet

Posted in Träning

Vet inte riktigt vad som hände, var riktigt trött vid lunch och gäspade tusentals gånger men jag fick någon energikick som gjorde att jag körde 40 min cardio!?! Antagligen BCAA pulvret som gav mig en hel del energi idag 😉

Härligt go och svettig kan jag meddela, min gråa sport-bh är mörkgrå och jag var tvungen att tvätta hela ansiktet under kranen innan jag drog till bussen. Fräscht!

Drog direkt från idrotten till gymmet, skönt att kunna komma hem, duscha, sätta på sig mjukisar och spendera hela kvällen framför Idol och PH. Körde biceps, triceps, hamstrings och utsida lår/rumpa. 40 min cardio på det, 25 min löpning och resten gång. Springer för det mesta intervaller så kände för att spendera några extra minuter för att slappna av lite. Skönt att bara rensa tankarna och löpa.

Lämna en kommentar

Älskar du också mat?

Posted in Okategoriserade

Om jag inte äter älskar jag att kolla på människor som äter, därför tänkte jag tipsa er om två kanaler på youtube vars innehåll är matrelaterat. 

 

MATKOMA – två grabbar som frossar i sig mat och som man hör på namnet, får matkoma på en hög nivå.

 

RÄTT RÄTT – Amir testar och jämför olika produkter, testar recept och mycket annat. Faktiskt rätt harmoniskt att kolla på.

 

 

Lämna en kommentar

Shoulders, chest & abs

Posted in Träning

Jag själv föredrar att träna med lägre vikter när det kommer till axlarna för att verkligen känna kontakten och köra ett set med lite tyngre vikt.

Sittande axelpress utan ryggstöd: 5 set x 10 reps

Superset:

Sittande axellyft åt sidan (fokus på kontakt): 5 set x 10 reps (gå inte enda ned i bottenläget)

Sittande axellyft framåt: 4 set x 10 reps

Reverse fly machine (baksida axel): 5 set x 10-15 reps

(Tränade rygg igår och baksida axel får jobba en del då plus att jag la till några övningar, därav endast en övning för baksidan idag)

Bröstpress i maskin: 5 set x 10-12 reps

Axellyft åt sidan, kabelmaskin: 3 set x 10 reps

Bröst, low cable crossover: 3 set x 10 reps

Bröst, cable flyes/ cable crossover: 4 set x 10 reps

Svend press: 3 x 10

Hoppreps intervaller: 3 set med 45 sekunders hoppande och 15 sekunders vila

HEEEJ HÖRNI!!

Sitter ute i solen och varvar ned efter ett gympass och löpning. Kom hem och kände att jag hade massa energi i kroppen så vände nästan i dörren för att ta mig ut i solen och springa intervaller. Väldigt skönt!

Lämna en kommentar

Undviker du löpbandet?

Posted in Träning

Jag förstår er som helst undviker löpbandet, gillar man inte att träna kondition kommer det automatiskt. Men i detta inlägg tänkte jag tipsa er om cardio, dvs pulshöjande övningar där du inte ens behöver gå i närheten av ett springband. 

Först och främst brukar jag försöka effektivisera träningen genom att koppla samman styrketräningen med cardio, det kan man göra genom att t.ex. göra hoppande squats antingen med eller utan vikt. På Friskis finns det en maskin nere vid cirkelgymmet där man gör tricep pulldowns fast inte i en vanlig kabelmaskin utan en maskin där repet roterar runt och där du kan dra hur länge du vill och även ställa in vilken nivå. Ju högre nivå desto segare blir det att dra. Brukar avsluta med den när jag kör triceps och jag är helt död efter den!

Gillar du att dansa? Låna en sal på ditt gym där du kan dansa, hoppa eller göra vad som helst som du känner för. Allt som innebär att du får en högre puls är bra. Du kan lika väl hoppa på stället om du vill göra det hellre än jumping jacks.

Ett tips är att använda hopprep. Kör 5 intervaller med hopprep där du vilar 15 sekunder och hoppar 45 sekunder så snabbt du kan. Testa detta och kommentera sedan vad du tyckte, jag slår vad om att det kommer vara jobbigt och det är ett litet annorlunda sätt att träna cardio där du inte blir uttråkad.

Supersetta med andra övningar. Hitta en bra yta där du kan lägga ut en matta och träna igenom absen med 2-3 olika övningar och när du kört de övningarna gör du antingen 10 burpees eller använder en crosstrainer/ cykel där du kör så hårt du kan i 45 sekunder innan du återgår till magen. Upprepa 3-4 gånger.

Det finns massor av övningar som tränar ditt hjärta, höjer din puls och förbättrar hälsan. Du måste inte springa om du inte vill. Hitta ditt sätt!

Bildresultat för cardio workout

 

 

Lämna en kommentar

Breakfast

Posted in Okategoriserade

Som de flesta av er vet älskar jag frukost och i 8 av 10 fall äter jag gröt med antingen bär eller banan. Idag blev det med massa hallon.

Hur gott?

1 & 1/2 dl fiberhavregryn med 2 & 1/2 dl vatten och salt

Hann även med att baka två stora scones att dela med familjen.

8 dl mjöl, 4 tsk bakpulver, 1 tsk salt, 100 gram smör och 3 dl mjölk

Lämna en kommentar

Fredagskväll

Posted in Okategoriserade

Kom hem från gymmet ganska sent igår och relativt hungrig, som tur var hade jag lagt fram kyckling som jag bara stekte snabbt i pannan med kryddor.

Skalade 1 stor och en liten potatis samt två morötter som jag åt till kycklingen tillsammans med massa grönsaker.

Enkel, ren och bra mat!

Behöver inte vara så komplicerat.

Lämna en kommentar