Chillin’

Posted in Okategoriserade

Hallu!! Vad gör ni? Själv har jag nyss ätit en supergod sallad med egna köttbullar gjorda på nötfärs, salt, vitpeppar och lök. Ser det inte drömmigt ut?

Ställde klockan på 8 imorse men kunde verkligen inte komma upp, hade väldigt svårt att somna och sov inte alls bra. Käkade en snabb frukost med mamma innan jag trampade iväg till gymmet, tror jag var där vid halv 11 ungefär. Eftersom att det är fredag fick det bli discofredag på det hela och även lite mage. 

Blåser så in i helsike så höll seriöst på att cykla omkull och jag kan säga att jag var INTE glad när jag kom hem. 

Anyway, fått till både cardio och styrketräning idag vilket är skönt. Igår blev det intervaller trots att gymmet var planen, men åkte till mormor och fikade och som vanligt springer tiden ifrån en. 

Nu ska jag sola vidare 😉 Puss

Lämna en kommentar

Fräscha och proteinrika luncher 

Posted in Okategoriserade

På sommaren tycker jag det är extra gott att äta sallad till lunch. Det som är bra med sallad är att man kan blanda ihop precis vad man själv tycker om. 

Ett tips på en sallad jag har att rekommendera är en sallad gjord på sallad, gurka, rödlök, majs, paprika, cocktailtomater, chilihalloumi med kyckling. Glöm för Guds skull inte melonen!! 

Som jag tjatar om omelett hit och dit, men det är så gott och så enkelt att göra.

Knäck några ägg i en bunke och tillsätt mjöl eller grädde om du vill. Salta och krydda med vitpeppar och tillsätt lök, spetspaprika och kanske lite skinka, bacon eller korv. Glöm inte grönsakerna 😉 

(Bild från Google) 
Kycklingen är alltid ett självklart val när det gäller proteinrika måltider, därför fortsätter vi på det spåret… 

Sätt på ugnen och lägg den tinade kycklingen på en plåt och krydda med salt, peppar och örter eller oregano. Om du gillar varm tomat rekommenderar jag att lägga på några tomater och lite mozzarella på plåten. Till detta kan du äta lite kokt sötpotatis eller vanlig färskpotatis. 

(Tråkigt nog stekt kyckling och ugnstekt sötpotatis på bilden, men lika gott det) 

Lämna en kommentar

Vad är egentligen hälsa? 

Posted in Träning

Är hälsa att inte ha något överflödigt fett? Är hälsa att äta sallad? Är hälsa att äta allt? Vad är egentligen hälsa? 

Hälsa är något som alltid (i de flesta fallen) kopplas ihop med sallad och att se ut som tjejerna på instagram med tusentals följare och felfria kroppar. Det är ”hälsa” enligt medierna och enligt vårat civiliserade samhälle. Ät sallad, undvik kolhydrater och allt onyttigt, drick bara vatten och dittan o dattan. 

Är hälsa att vara smal? Skulle inte tro det. Hälsa är så grymt INDUVIDUELLT. Hälsa handlar om mer än bara kost och träning, det innefattar även det mentala och sociala. Jag skulle säga att balansen mellan dessa är nyckeln till en god hälsa. Som jag nämnt i tidigare inlägg är hälsan som ett bord med fyra ben, benen måste vara lika långa för att bordet ska stå stadigt, likadant gäller hälsan. 

Att ha en bra kost innebär inte att du bara äter sallad, det innebär att du får i dig rätt mängd av både protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler osv som du och din kropp behöver. En del människor har magproblem och kan t.ex kanske inte äta vissa sorters kolhydrater och vissa är veganer, det är induviduellt. Så länge du mår bra är allt bra. Hälsa är inte likadant för alla. 


Jag ska inte säga att det är lätt att koppla bort alla samhällets ideal kring både kost, hälsa och våra kroppar. Alla påverkas mer eller mindre, både medvetet och omedvetet. Jag försöker hitta en balans mellan att äta bra och det jag tycker är gott och samtidigt träna. Vissa dagar försöker jag undvika allt det onödiga medan andra dagar består av tårta, chips, godis och allt sådant. Det är för mig balans. Vissa dagar kan jag vara nöjd med min kropp, vissa dagar kan jag få ren ångest. I de flesta fall övervinner jag ångesten, men när den slår till är det nästan läskigt. 

Jag är inte smal, jag är inte tjock, jag är Linn. Jag älskar att träna och äta mat. Det är inte fel att vara smal, inte heller att vara tjock. Huvudsaken är att du där ute inte ska sträva efter att bli smal för att samhället säger så. Våra kroppar är väldigt olika, min bror kan t.ex proppa i sig 3 pizzor i veckan och chipspåsar hit o dit utan att ens öka med 1% fettmassa medan jag har helt andra förutsättningar som jag inte kan styra över. Att vara smal och bara äta det som nu klassas som onyttigt är inte heller hälsosamt, därmed ska inte hälsa kopplas samman med hur våra kroppar ser ut. Hälsa är helheten. 

Det som jag tycker är extremt svårt inom hälsan är just det, strävan efter att bli smal. Om du inte är nöjd med din kropp kommer den mentala biten i hälsan rubbas och därmed kanske till och med kosten. Men om jag inte är nöjd med min kropp, är det då en god hälsa om jag inte mår bra? Kommentera gärna era synpunkter på det hela! 


Lämna en kommentar

Heey

Posted in Okategoriserade

Precis lagt mig i sängen med mina hörlurar och ska kolla vidare på min serie på Netflix. Så skönt att ha en serie man kan sträckkolla  på de dagar man bara känner för att vara inomhus, just me, myself and I. Älskar de stunderna! 

Mamma väckte mig imorse och självklart kom Sid skuttandes och skulle genast ha all uppmärksamhet, som alltid. Jag och mamma satt ute på altanen och käkade frukost tillsammans innan jag började lyssna på podcast och sola. Längtat så mycket efter att kunna lägga mig på altanen och få lite färg, vad vore en sommar utan en fräsch tan 😉 

Mötte upp Tufva vid gymmet klockan tre och körde ett benpass vilket var etag sedan. Började hela passet med knäböj, raka marklyft och marklyft, svettigt men en bra känsla. Dessutom skulle vi testa en ny maskin och självfallet lyckades jag klämma mitt finger… varför skulle det inte hända liksom? 

Nu när kvarnen har öppnat har jag faktiskt hållit det jag lovat om att cykla dit. Sparar busspengar och får fysiskaktivitet på köpet, amazing säger jag!

GODNATT

Lämna en kommentar

Midsommar

Posted in Okategoriserade

God eftermiddag! 

Glad midsommar lite såhär i efterhand. Hade ni det bra? Jag träffade mina kompisar runt halv 6 och käkade god mat och en riktigt sommartårta till efteråt. Blev så sjukt mätt 😉

Vid halv 9 drog vi in till stan och hem till Alice där vi träffade fler kompisar och hade en grym kväll. Vet inte hur mycket melon jag käkade under kvällens gång, tappade räkningen haha! 

Jag sov hemma hos Ella-Marin tillsammans med Tufva och vi kom hem vid halv 3 och däckade i princip direkt. Aldrig sovit så gott på länge. Vaknade och gick till donken som öppnade elva och stod utanför och drog i handtaget för att ivrigt komma in. Blev brunch på balkongen där vi satt några timmar. 

Hoppas ni hade en bra gårdag och att ni var försiktiga! 

Lämna en kommentar

Hur bygger man stora armar? 

Posted in Träning

Killar jag är ledsen, det är inte bara biceps som får dina armar att växa större. Det räcker inte att bara gå till gymmet och kötta biceps som jag och många andra vet att man lätt gör som nybörjare. 

Att få stora, muskellösa armar kräver axlar och triceps. Stirra dig inte blind på biceps och att stå och curla biceps varje träningspass. 


Som ni ser på bilden ovan är det i princips axeln och triceps som bygger armens form. Lägg för ett finger över den nedre pilen och hokus pokus så blir armen plötsligt inte lika stor och kraftig längre. Och hur skulle det egentligen se ut utan välbyggda axlar? 

Såhär skriver Ironmanmagazine ; ”Triceps har fler huvuden än biceps, och utgör en större delen av armen. Vill du ha stora armar är det viktigare att fokusera på triceps, eftersom det är en större muskel. ”. 

Genom kombination att träna både biceps, axlar och triceps kommer du få snygg armar. Snygg symmetri är att rekommendera 😉 

•För att bygga större armar krävs det att du stimulerar och arbetar muskeln regelbundet så att den bryts ned och byggs upp igen, förhoppningsvis lite större. Fokusera på den/ de delar du ligger efter med men glöm inte att träna alla muskelgrupper. 

•Set & reps spelar också roll när du vill öka din muskelmassa. Jag rekommenderar att köra 3 set med 8-12 reps per muskelgrupp. Om du tränar med få reps och på ditt RM kommer du träna din styrka, styrka är grymt att ha, men i detta fallet ser jag det som att du vill öka din muskelmassa och då är inte detta det effektivaste sätter. Inte heller att träna med många set och många repetitioner därför att det tränar mer uthållighet än muskelvolym.

• Variera din övningar och byt ut dem relativt ofta för bäst resultat. Kör du samma gamla vanliga kommer kroppen att vänja sig och inte behöva kompensera genom att växa sig större och starkare. 
Alternativt kan du behålla liknande övningar men variera mellan vikt, set och reps. 

•Fokusera inte på vikten utan på utförandet och tekniken. Korrekt teknik ger dig förutsättningen att bygga dig större. 

Lämna en kommentar

Att undvika kolhydrater 

Posted in Okategoriserade

Det är många som kopplar att undvika kolhydrater med att vilja gå ned i vikt, jag förstår det eftersom att det koppas ihop med LCHF, men det är inte alltid av den anledningen.  

Ibland kan det kännas som att man måste ta för sig pasta, potatis eller ris (osv) för att ingen ska fråga, ”bantar du?”. 

Jag har haft och har vissa besvär med min mage därför att den lätt blir uppsvullen och ibland så mycket att den krampar. Jag har funderat på om jag är gluten, laktos och om jag är känslig för fruktsocker. Min mage mår extra dåligt när jag äter apelsin, banan och äpple, även ibland vissa kolhydratskällor. 

Under min deff valde jag att undvika kolhydrater i mina matlådor för att se om mina magbesvär blev någorlunda bättre ifall jag endast åt protein. Jag känner en person som har haft samma besvär som mig som undviker kolhydrater helt, på alla sätt och vis, dvs alla sorter. Potatis, pasta, ris, bulgur, bröd, vissa grönsaker osv. Hennes mage blev mycket bättre. 

Jag däremot valde att inge undvika kolhydrater helt utan käkade fortfarande t.ex havregrynsgröt till frukost vilket innehåller kolhydrater som gav mig energi för dagen, perfekt under deff. Jag kände egentligen aldrig behov av att ha potatis eller liknande på min tallrik utan jag käkade massa, massa sallad till och blev mätt ändå. 

Genom att äta mer frukt och grönt kan man göra större måltider och verkligen bli mätt därför att portionen blir större än om man ska trycka i sig en hamburgare med pommes som lägger sig som ett lock och man är hungrig igen efter 20 min. 

Enligt mig känns det fräschare att käka en god portion med kyckling eller fläskytterfilé med sötpotatis, grillade majskolvar och massa sallad än att trycka i sig en pizza. 

Ät det som passar dig! 

Lämna en kommentar