HUR FÅR JAG I MIG MER PROTEIN?

Posted in Träning

Protein är kroppens byggstenar och är viktigt för muskeltillväxten. Det används som byggnadsmaterial i cellerna. Proteiner är uppbyggda av 20 olika aminosyror, 9 av dem är essentiella vilket innebär att vi måste få i oss det genom kosten då kroppen själv inte kan producera det. 

Protein hittar man i animaliska livsmedel, så som kött, fisk, fågel, ägg, mjölk och ost. Även i en del vegetabiliska livsmedel, däremot inte lika stor mängd. 

Man ska dagligen sikta på att få i sig 0.8 gram x din vikt (per kilo kroppsvikt). 


Det största och mest användbara alternativet för att få i sig mer protein är proteinpulver. 

Vassleprotein är ett vanligt tillskott som ursprungligen kommer från mjölk. Det tas upp snabbt i kroppen och passar därför bra vid träning eller på morgonen när man vill återhämta kroppen. 

Kasein är också en mjölkprotein som tas upp långsamt och lämpas därför att ta på kvällen eller när det dröjer länge mellan måltider. 

Genom att äta proteinpulver kan man ständigt se till att få i sig protein på ett enkelt sätt när man inte har tillgång till köket. Perfekt att ta med sig en shaker och ta en shake till mellanmål. 

På tal om mellanmål kommer vi nu in på tips nummer 2. Se inte bara till att få i dig protein vid lunch och middag, utan också vid frukost och som mellanmål för att öka intaget. 

Har du svårt att få i dig 4 ägg? Det blir enklare om du steker dem och mosar ihop dem som en äggröra 😉 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.