Deffdagbok sammanfattning V.12

Posted in Träning

Hej och välkomna till… Nää, jag skojar bara 😉 

Tänkte varje vecka börja skriva lite vad som skett under veckan angående min deff. Har det varit några svårigheter? Några cravings? Några plus/minus? 

Jag skulle säga att detta har varit en utav de bösta veckorna där jag verkligen känt att mitt sug efter bröd och müsli o liknande minskat. Har haft en bra känsla och efter förra veckans 2 fuskdagar (som skulle varit en) fick jag mig en rejäl kick i psyket där jag fick motivation till att verkligen följa min deff. 

Självklart är vissa dagar svårare än andra. Jag tycker fredagar är svåra just för att man är så van vid att det är ”fredagsmys” och belöningssystemet drar igång direkt… Lyckades ändå komma över gårdagen bra och gjorde en sallad på tomat, gurka, paprika, rödlök, krisp-sallad, 100 g sötpotatis och parmaskinka. 

Har nämligen strypt intaget på kolhydrater en hel del bara för att experimentera då jag tyckte förlusten av fettprocent inte varit särskilt stor under dessa tolv veckor. Inte märkt någon större skillnad psykiskt eller fysiskt. Jag är inte haft några större problem med att hålla mig ifrån det faktiskt. 

Jag får i mig kolhydrater på morgonen i form av havregrynsgröt och det mättar verkligen så bra. Använder mig utav mellan 30-38 gram fiberhavregryn. 

MEN IDAG slipper jag räkna kalorier och ska fokusera på att få i mig näringsämnen och boosta kroppen med det. It’s time for CHEATDAY

Lämna en kommentar
Posted in Okategoriserade

+ Det har verkligen börjat bli ljust ute vilket jag uppskattar väldigt mycket! Skönt att vakna på morgonen när det är ljust, samt att det är ljust en längre stund in på kvällen.

– Nackdelen med att det är ljusare på morgonen är att det lyser in genom mitt fönster och jag har en glipa mellan fönstret och gardinen som gör att det blir dagsljus 05.30… 

+ Det är snart dags att shoppa nya vårkläder och skor. Är så taggad på att sätta ihop snygga outfits!! 

– Halva praktiken har gått nu och jag saknar alla mina kompisar… Ska däremot träffa några ikväll. 

+ Ed Sheeran om 5 dagar

– Mitt axel-bröstpass jag körde häromdagen gick åt helsike, tyvärr. Alldeles för mycket människor för att ens röra sig en meter vilket resulterade i en väntetid på kabelmaskinen i sisådär 30 min


+ Det har gått relativt bra på marklyftsfronten trots mitt kaloriunderskott. Inte kört det på ca 1 vecka så nu är det dags igen 😉 

Lämna en kommentar

ÄNTLIGEEEEN!!!

Posted in Okategoriserade

Vet ni hur mycket jag längtat efter fredag?!?? Denna vecka har av någon anledning gått extremt segt, trots att dagarna gått snabbt. 

Idag är det äntligen fredag vilket innebär sista passet på Espresso House för denna vecka. 2 veckor & ett påsklov innan jag sitter vid skolbänken igen, helt sinnes! 

Om mindre än en vecka är det dags för Ed Sheeran konserten and I’m sooo freakin’ excited!! Ska någon av er också på den? 

Lämna en kommentar

Träningsmål under sommaren

Posted in Okategoriserade

För ett par år sedan älskade jag att springa, med handen på hjärtat kan jag ärligt säga att jag inte lägger ned särskilt mycket tid eller kärlek på varken löpning eller konditionsträning överlag. 

Jag har blivit extremt rastlös och kan inte vara på bandet över 15 min. Jag brukar försöka köra intervaller som är intensiva och inte lika tidskrävande. Eftersom att mina styrkepass ligger på runt 1 / 1/2 timme är det en fördel om cardion går relativt snabbt. 

För att utmana mig själv lite kommer jag försöka ge mig ut på löprundor i sommar, gärna 2 gånger i veckan eller mer. Vill göra något pulshöjande, skulle lika gärna kunna göra massa burpees hemma på gräsmattan i solen. 

Ser fram emot att träna utomhus i sommar!! Träningsshorts, sport-bh, svett och sol, hur underbart?! 

Och varför inte köra intervaller på en fotbollsplan? Det är min plan i sommar. Man känner sig så mycket fräschare i kroppen samt att min kondition behöver sig en känga 🙂 

När jag jobbade på Smögen i somras sprang jag på bryggan i solen, så jädrans underbart! 

Lämna en kommentar

DRÖMMIG LUNCH

Posted in Okategoriserade


Min andra dag på Espresso house och jag trivs bra. Fått göra en hel del olika mackor och testat göra en liten frapino. 

Till lunch idag käkade jag mina egna nötfärs köttbullar med tomatsås och massa grönsaker. Supergott och extra plus i kanten då jag var vrålhungrig på alla sätt som går. 

Lämna en kommentar

HUR FÅR JAG I MIG MER PROTEIN?

Posted in Träning

Protein är kroppens byggstenar och är viktigt för muskeltillväxten. Det används som byggnadsmaterial i cellerna. Proteiner är uppbyggda av 20 olika aminosyror, 9 av dem är essentiella vilket innebär att vi måste få i oss det genom kosten då kroppen själv inte kan producera det. 

Protein hittar man i animaliska livsmedel, så som kött, fisk, fågel, ägg, mjölk och ost. Även i en del vegetabiliska livsmedel, däremot inte lika stor mängd. 

Man ska dagligen sikta på att få i sig 0.8 gram x din vikt (per kilo kroppsvikt). 


Det största och mest användbara alternativet för att få i sig mer protein är proteinpulver. 

Vassleprotein är ett vanligt tillskott som ursprungligen kommer från mjölk. Det tas upp snabbt i kroppen och passar därför bra vid träning eller på morgonen när man vill återhämta kroppen. 

Kasein är också en mjölkprotein som tas upp långsamt och lämpas därför att ta på kvällen eller när det dröjer länge mellan måltider. 

Genom att äta proteinpulver kan man ständigt se till att få i sig protein på ett enkelt sätt när man inte har tillgång till köket. Perfekt att ta med sig en shaker och ta en shake till mellanmål. 

På tal om mellanmål kommer vi nu in på tips nummer 2. Se inte bara till att få i dig protein vid lunch och middag, utan också vid frukost och som mellanmål för att öka intaget. 

Har du svårt att få i dig 4 ägg? Det blir enklare om du steker dem och mosar ihop dem som en äggröra 😉 

Lämna en kommentar